ماشینهای DC از سه قسمت عمده به صورت زیر تشکیل شده اند.
۱- استاتور
۲- روتور
۳ جاروبک و نگهدارنده
۱- استاتور موتور DC
سیم پیچ میدان به دو سیم پیچ سری و شنت تقسیم می گردد هسته آهنی و فریم موتور اجزای اصلی استاتور هستند در موتورهای بزرگتر قطب کمکی و سیم پیچی جبرانگر نیز به این اجزا افزوده می گردد.
۲- روتور موتور DC
روتور موتور DC که به عنوان آرمیچر نیز شناخته می شود در شکل مقابل آورده شده است. اجزای اصلی روتور هسته سیم پیچی و یاتاقان ها هستند. روتور قسمت گردان ماشین DC است.
۳- مکانیزم های جاروبک و نگهدارنده جاروبک
جاروبک وظیفه انتقال جریان به کلکتور گردان را بر عهده دارد. جاروبک و کلکتور عامل یکسو کردن گشتاور در موتورهای الکتریکی DC هستند.
راه اندازی موتورهای DC:
در هنگام راه اندازی موتور های جریان مستقیم به دلیل صفر بودن نیروی ضد محرکه Ea جریان زیادی وارد موتور می شود.که این جریان زیاد می تواند مشکلات زیر را به جود آورد:
۱- ایجاد جرقهٔ زیانآور هنگام کموتاسیون
۲- آسیبدیدن سیمپیچ آرمیچر و از بین رفتن عایق بر اثر گرمای بیش از اندازه
۳- گشتاور راهاندازی بالا و شتاب سریع که به قسمتهای متحرک ماشین آسیب میرساند.
۴- افت زیاد ولتاژ تغذیه
بنابراین برای راهاندازی مناسب ماشین لازم است که جریان راهاندازی محدود شود، که این کار با قرار دادن مقاومت خروجی بر سر مدار آرمیچر انجام میشود. البته این مقاومت باید به تدریج از سر راه مدار برداشته شود، زیرا در هنگام کار عادی ماشین باعث کاهش سرعت کار ماشین و تلفات سلفی انرژی و در نتیجه کاهش بازدهی ماشین میشود.
درباره این سایت